onsdag 2 oktober 2013

Att rädda ett lack ur en trasig flaska

Min lackförvaring är under all kritik. De flesta ligger i en gammal papplåda, men alla får inte plats där så resten är utspridda i olika necessärer och påsar. Jag har hintat till sambon att jag önskar mig en Helmer i julklapp... :P

På grund av den dåliga förvaringen får jag gräva ganska mycket när jag letar efter en speciellt lack. Häromdagen var jag väldigt oförsiktig och kastade runt dem lite väl bryskt vilket slutade med att mitt älskade Strawberry Fields från China Glaze gick sönder! Den knäcktes i halsen, under korken hur nu det gick till. Lite lack hann rinna ut, men största delen var kvar. Jag pysslade ihop flaskan så gott jag kunde och lät den stå övertäckt över natten så allt lack hann rinna ner. Dagen efter inleddes operation "Rädda Strawberry Fields."


Den enda tomma flaskan jag hade för tillfället var en gammal flaska Seche Vite. Jag sköljde den med vatten, och hällde sedan i lite remover. På med korken och skaka. Efter två omgångar lät jag den torka någon timme. Jag rengjorde penseln med remover och torkade den helt torr, samt gned bort Seche-rester från flaskans hals. Sedan var det bara att försiktigt hälla över resterna från Strawberry Fields.


Klart! Strawberry Fields är räddat. Var dock försiktig så inga glasrester har hamnat i lacket. Min flaska knäcktes i två hela bitar som tur var, det blev inget splitter alls. Är glad att jag lyckades rädda detta lack, det är en av mina favoriter nämligen. Under United in Pink-veckan som kommer snart tänkte jag passa på att visa det på naglarna! 

3 kommentarer:

Helena / Lacky Corner sa...

Usch vad tråkigt när det händer sånt här! Tur du hade en tom flaska i alla fall.

Nailtastic sa...

Trist att flaskan gick sönder, men bra jobbat med räddningen!

Lela sa...

Viken tur du verkade ha haft som kunde rädda innehållet så pass bra och omgivningen verkade inte ha blivit påverkat. (soffa, golv osv)

Har ett gäng tomma flaskor som står och väntar på att bli rengjorde utifall att de skulle behövas. Antingen för att rädda söndriga flaskor eller blanda till nya spännande färger:)