fredag 14 mars 2014

Gnäll och nakna naglar

Jag behöver få gnälla av mig lite. Under graviditeten har naglarna verkligen växt snabbare och gått av mer sällan. Utom mitt vänstra lillfinger! Varför vill inte den växa? När den har pressat sig ut över kanten och man kan ana en fri linje går den av. Utan anledning. Jag slår aldrig i lillfingrarna, det är mina tummar eller pekfingrar som få ta stryket. Så varför går just den av? Min högra lillfingernagel växer så fint och lika snabbt som de andra.

Helt nakna naglar. Jag har precis tagit bort
nagellacket och inte smörjt dem eller något
därav torrheten. Pekfingret har en liten spricka 
också tyvärr. Men här ser ni hur lång lillfingernageln
blir innan den går av?! Whyyy?

Äntligen börjar min gula missfärgning försvinna, 
den var hundra gånger värre förut... Nu tycker
jag faktiskt inte att det är så farligt. 

Okej, då kommer mitt nästa gnällmoment. Mina långfingrar. De är sneda. Och så menar jag inte bara nageln utan hela fingret, vilket leder till att nageln också växer snett. Är det bara jag som upplever långfingernaglarna som de som är svårast att få en snygg form på? På bilderna ovan ser ni den bästa formen jag fått till. Nagelskrället är alltid snett annars, men nu har jag lyckats fila till den så den ser okej ut. Men titta nedan så förstår ni...

Långfinger till vänster, ringfinger till höger. 

Ringfinger till vänster och snett långfinger med nagel
till höger. Ser ni hur sned den är jämfört med ringfingret? 
Finger + nagel liksom drar sig mot ringfingret.

Nu skrattar ni säkert åt mina I-landsproblem men jag måste alltid bråka med långfinger och lillfinger, speciellt vid fotografering. Om jag inte håller handen i exakt rätt vinkel (sendrag javisst!) ser det inte klokt ut. Långis blir sned och lillen ser ut att tillhöra en annan hand. 

Åh va skönt att få gnälla och visa upp mina irritationsmoment. För det konstiga är, att trots hur mycket jag står och svär inne i badrummet (det är där jag fotograferar, bästa ljuset i badrumsfönstret!) älskar jag att blogga om nagellack. Sambon skrattar åt mina utbrott. "Vägrar långfingret ligga rakt nu igen?" brukar han fråga när jag stormar ut i hallen. Jag brukar le för mig själv när jag redigerar bilder och undra som man som icke-bloggande-person kan ana hur mycket jobb det ligger bakom varje bild. Och i mitt fall svordomar.

6 kommentarer:

Nageldraken sa...

Jag undrar om inte alla har något finger som är lite snett och någon nagel som inte växer rakt. Mina ringfingrar är sneda och mina pekfingernaglar har sneda nagelbäddar - jag år måla dem lite olika långt in mot nagelbandet för att lura ögat att tro att de är jämnare än de är. Men det är nog ingen annan än man själv som ser det! :-)

Helena / Lacky Corner sa...

Jag har lite tur för mina "snedaste" fingrar är på högerhanden som jag inte fotar. Men där är dom rejält sneda vilket gör att det är knepigt att få det snyggt med naglarna också.

Sen tror jag alla har någon nagel som är sämre än dom andra. Min pekfingernagel på högerhanden bråkar ständigt med mig.

Ann-Sofie/Colour it sa...

Jag förstår dig så väl. Jag har min pekfingernagel på min vänstra hand som är min swatchhand som inte har velat växa på över ett år. Men sen jag har har börjat att sitta mer vid min laptop som har mjukare tangenter så har den saaaakta, sakta börjat att växa, det är inte mycket, men jag ser skillnad.
Jag har också missfärgningar sen jag lackade ett grönt metalliskt lack från Kleancolot. Men det mesta har vuxit bort nu.

Gelic sa...

Jag har också fingrar som känns sneda. Förut hade jag problem med pekfingrarna, att de inte ville växa lika fort som alla andra naglar..lillfingernaglarna är dock de som alltid växt snabbast och bäst, eftersom de utsätts minst, så knepigt att din alltid vill gå av. Ett tips kan ju vara att jämnklippa alla naglarna när en skadas, inbillar mig att det ska hjälpa om alla får växtkraft på samma gång. :)

Lackert sa...

Tycker typ alla min fingrar ser skeva ut men värst är nog ringfingrarana. Mina lillfingrar ser lite lustiga ut med, står rakt ut typ så när jag håller i nåt eller dricker så ser jag ut som en fisförnäm dam som dricker te :P

Lela sa...

Du är långt ifrån ensam Sanna;) Mina fingrar/naglar är också sneda, bland annat så växer ringfinger och långfinger "ifrån" varandra. Så där så de bildar ett upp och ner vänt V när man ska fota vilket är ytterst störande;)